Klant aan het woord: Aegon

'Kijkje in de eigen keuken'

‘De overstap naar Aegon Cappital betekende voor onze medewerkers een overstap van een middenloonregeling (DB) naar een beschikbare-premieregeling (DC). Daar was niet iedereen meteen even enthousiast over. Het risico van de beleggingsopbrengsten ligt bij een DC-regeling tenslotte bij de werknemer. Maar tegenover het wegvallen van garanties zoals we die in de middelloonregeling hadden, staat dat je kans maakt op een goed rendement, zelf verantwoordelijkheid hebt en meer keuzes kunt maken. Dat past bij een bedrijf als Aegon. We hebben laten zien welke keuzemogelijkheden de nieuwe regeling biedt, die de vorige regeling niet bood. Alle details lagen daarbij onder een vergrootglas. Bij Aegon werken tenslotte veel collega’s met pensioen– en beleggingskennis. Het was zodoende een interessant kijkje in de eigen keuken. Ik ben blij dat men uiteindelijk tevreden is over onze keuze voor de DC regeling van Aegon Cappital.’ Clim Parren, Directeur HR Aegon Nederland

Aegon

Wat we deden

Bij de pensioenregeling van Aegon was het belangrijk om vooraf duidelijk vast te leggen wie wanneer over wat zou gaan communiceren. Aegon HR communiceerde over de redenen om over te stappen naar een beschikbare-premieregeling. En ze lieten zien waarin de oude en nieuwe regeling van elkaar verschillen. Ook gaven zij aan hoe het personeel verder geïnformeerd zou worden. Hierbij is bewust gekozen voor een persoonlijke brief op de deurmat vanuit de werkgever. Vanuit Aegon Cappital richtten wij ons vooral op uitleg over de inhoud van de DC-regeling en de keuzemogelijkheden. Hoe kies je het juiste beleggingsprofiel? Wanneer is een Anw-hiaatverzekering verstandig? Wanneer moet je zelf in actie komen? Om alle informatie goed over te brengen organiseerden we samen met Aegon HR een pensioenwebinar en pensioendagen op alle locaties van Aegon. Medewerkers konden daar al hun vragen stellen. Om medewerkers te stimuleren pensioenkeuzes door te geven hebben we een aantal mails gestuurd. Ook heeft Aegon alle medewerkers de mogelijkheid aangeboden om een persoonlijk pensioengesprek aan te gaan. In dit gesprek konden zij niet alleen pensioenvragen stellen, maar ook ingaan op hun financiële situatie. Deze pensioengesprekken zijn door Aegon uitbesteed aan een externe partij. Zodoende was het echt advies echt 100% onafhankelijk.

De resultaten na twee maanden

  • Alle 3765 Aegon medewerkers bereikt via email
  • 38,3% van hen logde in op Mijn Aegon Cappital
  • 20,8% doorliep de Profielwijzer en maakt een actieve keuze
  • Meer dan 1000 medewerkers hebben een pensioengesprek aangevraagd

Samen vooruitkijken

We weten dat veel mensen pensioen ingewikkeld vinden en zich er niet graag in verdiepen. Dus doen we er alles aan om mensen te helpen om in actie te komen. Daarbij kijken we per werkgever wat het best werkt. Want niet iedereen is op dezelfde manier in beweging te krijgen. Bekijk wat we nog meer te bieden hebben.

Samen vooruitkijken

Aegon

Over Aegon

Aegon helpt klanten bij het maken van bewuste financiële keuzes. Voor nu, morgen én later. We zijn een bank, verzekeraar, pensioenbedrijf en vermogensbeheerder in één. De pensioenregeling van Aegon is van toepassing op alle medewerkers van Aegon Nederland, Knab, TKP, TKPi, en Aegon Assetmanagement.