Marianne de Boer: “Alles begint met goede pensioencommunicatie”

17 MEI 2022

Pensioencommunicatie wordt met het oog op het nieuwe pensioenstelsel steeds belangrijker. Pensioenverzekeraars, pensioenadviseurs, pensioenfondsen en ppi's doen er veel aan om deelnemers te betrekken bij hun oudedagsvoorziening. In een serie op Amweb komen diverse organisaties aan het woord die erin slagen om dit doel te bereiken. In de zesde en laatste aflevering: ceo Marianne de Boer van Aegon Cappital.

Marianne de Boer

Met de Wet toekomst pensioenen in het vooruitzicht, is keuzebegeleiding een hot topic. Wat moeten uitvoeringsorganisaties minimaal doen? Wat mogen ze maximaal? En hoe begeleid je mensen bij het maken van een passende keuze? Stuk voor stuk relevante vragen die de komende periode verder worden uitgewerkt. “Wat in ieder geval vaststaat: goede communicatie is essentieel. Maar dat is het nu ook al”, zegt Marianne de Boer.

Welke rol speelt deelnemerscommunicatie bij Aegon Cappital?

“Voor ons is pensioencommunicatie veel meer dan de wettelijke moetjes. Samen met werkgevers en adviseurs gaan we een paar stappen verder. We doen dat onder de vlag AegonCappital@Work, een mooie mix van activiteiten die we bij werkgevers uitvoeren. Natuurlijk kan de adviseur daarbij een prominente rol spelen. We doen echt van alles: van pensioenbarista’s tot een virtuele of fysieke pensioenpubquiz, en van een uitgebreide e-learning tot augmented reality. Samen maken we een opzet op maat.”

Wat levert die inspanning op?

“We zien dat steeds meer medewerkers bewuste pensioenkeuzes maken. Zoals het bepalen van je beleggingsprofiel, wel of niet extra pensioen opbouwen en extra zekerheid regelen voor je partner. En het mooie is: alles wat je aandacht geeft, groeit. Als mensen hun pensioen beginnen te snappen en een gevoel van controle ervaren, groeit de waardering. Zo krijgen werkgevers de credits die ze verdienen.”

Welke communicatie verzorgen jullie verder nog?

“Naast AegonCappital@Work organiseren we jaarlijks een aantal flitswebinars, speciaal voor nieuwe medewerkers. Tijdens hun lunchbreak maken ze op een laagdrempelige manier kennis met hun pensioen bij ons. Het belang van vooruitdenken en goed financieel advies komt daarbij ook aan bod. Daarnaast versturen we jaarlijks een aantal zeer korte activerende e-mails. In iedere mail staat één actie centraal. Volgens mij hebben we de juiste toon te pakken, want deze mails zorgen voor veel verkeer naar onze website.”

Wat zijn de vervolgstappen die jullie nemen om nóg meer mensen te betrekken bij hun pensioen?

“We zijn nu druk bezig met een volledig nieuw deelnemersportaal. Ook zetten we steeds meer in op gepersonaliseerde communicatie. Je wil niet naar iedereen dezelfde mail sturen. Het gaat om de juiste boodschap voor de juiste doelgroep op het juiste moment.”

Welke tips heb je voor pensioenadviseurs die met deelnemers communiceren over hun pensioen?”

“Geen tips, wel een overtuiging: samen kunnen we echt het verschil maken. Attenderen en activeren is bijvoorbeeld wat we dagelijks doen bij Aegon Cappital. Maar financieel advies mogen we niet geven. Dat is de rol van de financieel adviseur. Die kan in een persoonlijk gesprek diep ingaan op de financiële situatie van een medewerker en passend advies geven. Door de samenwerking te zoeken versterken we elkaar.”